mobile

قطعا شما نیز از جمله کاربرانی هستید که با وایبر، واتس‌اپ، لاین یا نرم‌افزارهای مشابه، پیام‌رسانی می‌کنید و قطعا از مزایای این نرم‌افزار‌ها به خوبی بهره‌مند هستید؛ اما این نرم‌افزارهای پیام‌رسان تا چه اندازه مطمئن هستند و چقدر پیام‌هایی که شما با آن‌ها ‌‌می‌‌فرستید،‌ مشخصات امنیتی دارند؟ آیا طراح نرم‌افزار می‌تواند پیام‌های شما را بخواند؟


لطفآ ادامه ی مطلب رو بخونید...


بنیاد Electronic Frontier به تازگی گزارشی را منتشر کرده‌ که در آن اقدام به مقایسه یک دو جین از نرم‌افزارهای پیام‌رسان کرده است که در بین آن‌ها چهره‌های شناخته شده‌ای همچون وایبر و واتس‌اپ و اسنپ چت و اسکایپ دیده می‌شود. البته این مقایسه، ‌مقایسه‌ای امنیتی است که در هفت شاخص متفاوت ضریب امنیتی این نرم افزار‌ها را بررسی و مقایسه کرده است.


برای نمونه در این گزارش اشاره شده ‌که وایبر، یکی از بد‌ترین نرم‌افزارهای پیام‌رسان به لحاظ امنیتی است و واتس اپ نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند.

پیام رسانی با وایبر یا واتس اپ چقدر امنیت دارد؟


همچنین درباره هر یک از این شاخص‌های امنیتی می‌توانید در پایان این گزارش شرح مفصلی بخوانید. همان گونه که ‌می‌‌بینید، بیشتر نرم‌افزارهای مورد بررسی در این تجزیه و تحلیل نتوانسته‌اند نمره قبولی بگیرند. تنها نرم‌افزارهای زیر توانسته‌اند از همه آزمایش‌ها موفق بیرون آیند؛

نرم‌افزار CryptoCat برای iOS و MAK و مرورگر‌ها

ابزار ChatSecure + orbit برای iOS و اندروید

Signal تنها برای iOS

Silent Circle برای اندروید و iOS

Silent Text برای اندروید و iOS

TextSecure برای اندروید...


وایبر، سال گذشته محققان امنیت شبکه پی بردند که برنامه پیامک پرطرفدار آن روزها یعنی "وایبر" پیام‌های ویدئویی و تصویری را بدون آن که آنها را از دسترس سایر کاربران و هکرها پنهان کند، ارسال می‌کند و از آن بدتر این برنامه پیامک‌ها کاربران را در یک سرور عمومی و قابل دسترسی آن‌لاین ذخیره می‌کند که این امر باعث می‌شود هر کسی که اطلاعات کافی درباره طریقه هک و دسترسی به سرور را بداند به عکس‌ها و پیام‌های شخصی افراد دسترسی داشته باشد.


واتس‌اپ برنامه‌ایست که چندی پیش از سوی شرکت فیس بوک به قیمت 16 میلیارد دلار خریداری شد (همانطور که میدانید تقریبآ نیمی از سهام شرکت فیس بوک توسط سازمان جاسوسی آمریکا خریداری شده است) اما این برنامه مشکلات امنیتی دارد که باعث می‌شود تمام مکالمات کاربران در برنامه‌های تلفن‌های اندرویدی ثبت و ذخیره شود و این حفره امنیتی فرصت مناسبی را در اختیار هکرها قرار می‌دهد که به اطلاعات رد و بدل شده از طریق این اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند.